Deze pagina is gebouwd op 06/04/2025 09:32:14 met de export van 06/04/2025 09:30:26

Strategische investeringslijst

Op basis van de huidige programma’s binnen de gemeente zijn op deze strategische investeringsagenda de investeringsopgaven opgenomen. Hierbij is onderscheid gemaakt in de opgaven waarvoor de versnellingsgelden zijn ontvangen en de overige investeringsopgaven.

Investering

Bruto inves-tering

Bijdrage derden

Beschikbare dekking

Categorie

A

B

C

Totaal

t/m 2029

T/m 2035

Na 2035

Versnellingsgelden

Centrumschil Historische binnenstad fietsenstalling

4.300

-1.075

-1.075

2.150

0

0

Centrumschil Historische binnenstad maatregelen speedpedelec

215

-107

-107

0

0

0

Centrumschil de Kien mobiliteitshub

9.000

-2.685

-2.685

3.629

0

0

Centrumschil de Kien tunnel onder spoor

15.000

-3.601

-3.601

7.798

0

0

Centrumschil de Kien autoluw Verzetslaan

6.516

-2.290

-2.290

1.936

0

0

Centrumschil de Kien Handelskade

4.512

-2.150

-2.150

212

0

0

Centrumschil de Kien langzaamverkeersbrug Handelskade

1.854

-927

-927

0

0

0

Centrumschil de Kien Brinkgeverweg

161

-81

-81

0

0

0

Centrumschil Werkgebieden in ontw. mobiliteitshub Roto

12.000

-882

-5.882

5.237

0

0

Centrumschil Werkgebieden in ontw. langzaamverkeers brug Roto naar binnenstad

1.850

-742

-742

366

0

0

Totaal Centrumschil versnellingsgelden

55.408

-14.540

-19.540

21.328

0

0

21.328

Keizerslanden capaciteitsuitbreiding van Oldenielstraat

17.778

-8.889

-8.889

0

0

0

Keizerslanden Fiets- en voetgangerstunnel WC Keizerslanden

9.352

-4.676

-4.676

0

0

0

Keizerslanden fietspad Laan van Borgele

634

-317

-317

0

0

0

Totaal Keizerslanden versnellingsgelden

27.764

-13.882

-13.882

0

0

0

0

Overige investeringen

Centrumschil Historische binnenstad

3.785

-2.420

0

1.365

0

0

Centrumschil Historische binnenstad

6.240

-300

-300

0

5.640

0

Centrumschil de Kien parkeergarage onder de gracht

85.000

-55.000

0

30.000

0

Centrumschil de Kien fietsparkeren station noord

5.000

0

5.000

0

Centrumschil de Kien

10.040

-315

-1.940

7.785

0

0

Centrumschil de Kien

8.310

-10

0

8.300

0

Centrumschil Vestingzone

2.100

-1.610

-300

190

0

0

Centrumschil Vestingzone

690

0

690

0

Centrumschil Werkgebieden in ontw.

1.835

-860

975

0

0

Centrumschil Werkgebieden in ontw. Haveneiland onrendabele top

12.500

-8.500

4.000

0

0

Keizerslanden ondertunneling kruispunten v Oldenielstraat

26.000

26.000

0

0

Keizerslanden kruispunt Lebuinuslaan – K. de Grotelaan

20.000

20.000

0

0

Keizerslanden Kei 13

2.000

2.000

0

0

Keizerslanden Herontwikkeling Piekfijnplein onrendabele top

1.200

1.200

0

0

Twee scholen voor de groei van de stad Deventer

21.928

0

21.928

0

Poort van Deventer

12.090

-200

0

11.890

0

IJsselfront Noord

3.000

3.000

0

0

IJsselfront Zuid

3.000

0

3.000

0

Grondexploitatie Wechelerhoek onrendabele top

11.000

0

11.000

0

Grondexploitatie Wechelerhoek Zandweteringpark

2.700

0

2.700

0

Programma Fiets Verbreden fietspaden op- en afgangen spoorbrug

16.000

0

16.000

0

Programma Fiets Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1

20.000

0

0

20.000

Programma Fiets Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek

10.000

0

0

10.000

Programma Fiets Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan

10.000

0

0

10.000

Derde IJsselbrug

300.000

300.000

Totaal overige investeringen

594.418

-4.855

-66.900

66.515

116.148

340.000

522.663

Totaal strategische investeringsagenda

677.590

-33.277

-100.322

87.843

116.148

340.000

543.991

Toelichting

Gebiedsontwikkeling Centrum & Schil

Voor de gebiedsontwikkeling hebben we als gemeente meerdere subsidies verkregen. Dit betreft o.a. de versnellingsgelden (€14,7 miljoen), Woningbouwimpuls (€3,25 miljoen) en middelen voor het stadsarrangement (circa €1,6 miljoen). De onderliggende projecten lopen al. Belangrijke risico’s hieromtrent zijn trage besluitvorming, stijgende bouwkosten, en vertraging van bouwprojecten. Tegelijk liggen er kansen om sneller te bouwen, ontwikkelaars te stimuleren en extra subsidies aan te trekken. Belangrijke voorwaarde is dat we uiterlijk in 2030 starten met de bouw van de woningen, en alles voor 2035 moeten afronden. Dit vraagt lef, duidelijke keuzes en samenwerking. Het niet tijdig realiseren zal resulteren in te terugbetalen van de subsidies.
Bij het schetsen van een perspectief op de ontwikkeling van het gebied Centrum & Schil, op basis van de gemeentelijk ambities, dan zijn meerdere aanvullende investeringen benodigd. Oorzaken hiervan zijn hogere bouwkosten (o.a. door stijgende rente, duurzaamheidseisen), situaties waar geen kostenverhaal mogelijk is en scope wijzigingen om gemeentelijke ambities te realiseren en kansen te benutten. Zo zijn extra middelen nodig om 10 versnellingsprojecten te realiseren. Deze kosten zijn nog niet volledig gedekt en moeten uiterlijk voor 2030 gereserveerd worden. Ook is extra budget nodig voor: Maatregelen uit het besluit Hoogwaardig Wonen in Stad (HWS) en Investeringen in openbare ruimte (klimaat, mobiliteit, vergroening). De financiële vertalingen voor het schetsen van het perspectief voor het gebied Centrum &Schil is inzichtelijk gemaakt in onderstaande weergave. Dit laat zien dat de ontwikkeling van het gebied voor de korte- middellange- en lange termijn vraagt om een investering van ruim €190 miljoen. Hiervan is ruim € 108 miljoen reeds gedekt vanuit de huidige begroting dan wel bijdragen en subsidies. Aanvullende dekking is benodigd ten bedrage van circa €82 miljoen. Daarvan is €59 miljoen nieuw beleid en €23 miljoen bestaand beleid.
Het totaal van deze investeringen ziet hoofdzakelijk toe op investeringen voor de inrichting van de openbare ruimte, investeringen in parkeervoorzieningen en de onrendabele top op de ontwikkelingen van het Haveneiland waar voorkeursrecht op is gevestigd.
Belangrijke risico’s zijn trage besluitvorming, stijgende bouwkosten, tekort aan budget en vertraging van bouwprojecten. Tegelijk liggen er kansen om sneller te bouwen, ontwikkelaars te stimuleren en extra subsidies aan te trekken. Voorwaarde is dat we uiterlijk in 2030 starten met de bouw van de woningen, en alles voor 2035 afronden.

Gebiedsontwikkeling Keizerslanden

Vanuit de versnellingsgelden is er in de gemeentelijke begroting een bedrag beschikbaar van € 27,6 miljoen. Dit voor infrastructurele werkzaamheden ten behoeve van de woningbouwversnelling. De helft van dit bedrag is gedekt vanuit een rijksbijdrage. De doelstelling is een beoogde woningbouwversnellingen van 1650 woningen in het gebied Keizerslanden. Voorwaarden van de rijksbijdrage is dat de start van de bouw van de laatste woningen in 2030 moet zijn begonnen en dat de infrastructurele werkzaamheden uiterlijk in 2027 moeten zijn gestart en in 2035 moeten zijn opgeleverd. Hierin schuilt ook het risico, dat als de infrastructurele werkzaamheden niet of niet tijdig worden gerealiseerd, we hier als gemeente de rijksbijdrage (gedeeltelijk) moeten terugbetalen. Ook dienen we het risico te onderkennen van stijgende prijzen (indexatie). De rijksbijdragen worden namelijk niet geïndexeerd.
Bij het verder schetsen van een perspectief voor dit gebied, zien wij de onderstaande investeringen op de middellange- en lange termijn op ons afkomen om het gebied mee te laten groeien met de ambities van de groei van de stad van Deventer. Daarvoor zijn aanvullende middelen benodigd welke wij op zullen nemen in de strategische investeringsagenda. Dit omvat investeringen in:
•   Capaciteitsuitbreiding infrastructuur Hanzewegtracé
•   Ongelijkvloerse gemotoriseerd-/fiets-/voetgangerskruisingen (Oldenielstraat) rond 2030. Inschatting €21–26 miljoen, afhankelijk van de combinatie van mogelijke ongelijkvloerse kruispuntoplossingen.
•   Aanpassen kruispunt Lebuinuslaan / Magijnenenk met de Karel de Grotelaan. Dit omwille van meer capaciteit voor gemotoriseerd verkeer door overkluizing. Inschatting is een investering van meer dan €20 miljoen (eenmalig, rond 2030)
•   Ruimtelijke inpassing van de buitenruimte van Kei13 (volgens STOMP-principe). De inschatting bedraagt €2 miljoen over de jaren 2026/2027.
•   Herontwikkeling van het Piekfijnplein waar de gemeente voorkeursrecht heeft gevestigd. Eerdere subsidieaanvraag voor de ontwikkeling van dit plein is afgewezen. De ontwikkeling van dit plein vraagt om dekking van een onrendabele top van circa €1,2 miljoen in 2027.

Twee scholen voor de groei van de stad Deventer

In het Integraal Huisvestingplan Onderwijs 2024-2040 is een eerste doorkijk gegeven van de verwachte leerlingengroei in Deventer. In verschillende wijken begint de capaciteit onder andere door de woningbouwopgave te knellen. De twee focusgebieden in de eerste fase van het IHP, te weten de Centrumschil en Keizerslanden, hebben naar verwachting vanaf 2028 aanvullende capaciteit nodig. Dit vertaalt zich op het moment in twee 'standaard' scholen van ongeveer 360-400 leerlingen. Omdat deze capaciteitsvraag gerelateerd is aan de groei van Deventer, reserveren we hiervoor middelen binnen de strategische investeringsagenda.

Poort van Deventer

De Poort van Deventer vormt dé toegangspoort naar Deventer. Het gebied biedt ruimte aan economische activiteit, maar kent ook een sterke landschappelijke kwaliteiten. De gemeente wil de economische kwaliteit in het gebied een impuls geven en tegelijkertijd de ruimtelijke kwaliteiten van het gebied toegankelijk maken. Zowel voor autoverkeer, maar misschien meer nog wel voor langzaam verkeer.
De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer vormt een belangrijke schakel binnen het verkeersnetwerk van Deventer en is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Plannen om het gebied te transformeren hebben niet alleen impact op de (auto)bereikbaarheid van de Poort van Deventer, maar ook op die van de hele stad. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. Het kruispunt tussen de Zutphenseweg en de Visbystraat/Teugseweg zit in de huidige situatie tijdens de spitsperiodes al aan zijn maximumcapaciteit. Hierdoor ontstaat regelmatig filevorming. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen in de Poort van Deventer, die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, zonder ingrepen niet mogelijk. Bij een toename van verkeer versterkt dit effect en nemen opstoppingen voor het kruispunt in aantal en intensiteit toe.

Om de stad op lange termijn bereikbaar te houden, is het noodzakelijk infrastructureel in te grijpen. Er zijn verkeerskundige deelopgaven in en om het gebied uitgewerkt, die het verkeerskundig systeem als geheel flexibeler maken en capaciteit toevoegen voor alle vervoersstromen. Deze deelopgaven creëren bovendien economische kansen in het gebied.

IJsselfront Noord en Zuid

De komende jaren is de infrastructuur binnen het IJsselfront, onder te verdelen in Noord (Rembrandtkade en omgeving), Centrum (Welle-Kapjewelle) en Zuid (Zutphenseweg en omgeving), toe aan een opwaardering. Met enige regelmaat worden hier vragen over gesteld door bewoners, raadsleden, de fietsersbond en ander stakeholders in onze stad met betrekking tot de inrichting en het beheer/onderhoud van dit gebied.

Op 10 juli 2024 heeft de raad een motie aangenomen om IJsselfront Noord de hoogste prioriteit te geven en hiervoor €3 miljoen te gaan reserveren.  

In de MJOP-MIND 2024-2027 staan met name de aanpak voor de delen IJsselfront Noord en Zuid gepland. De dekking voor puur het onderhoud is aanwezig maar voor aanpassingen in de (her)inrichting zijn geen middelen beschikbaar. Dit geldt uiteraard ook voor het middendeel van het IJsselfront. De verwachte uitgaven voor IJsselfront Noord en Zuid worden, bovenop hetgeen gepland in MJOP-MIND 2024-2027, geraamd op €6 miljoen.

We kijken of er mogelijkheden voor cofinanciering zijn in de vorm van meekoppel kansen, provinciale subsidies etcetera. Het gehele IJsselfront moet infrastructureel en qua inrichting/beheer wel als een geheel beschouwd worden maar wat betreft de uitvoering kan er wel gefaseerd voeren en de financiering kan dus ook gespreid worden over de jaren (na 2028).

Grondexploitaties Wechelerhoek en Zandweteringpark onrendabele top

Naar verwachting is er voor de verwerving van gronden in totaal een bedrag nodig van ca. €28 miljoen euro. Waarschijnlijk is afwaardering van de gronden voor de Zandweteringszone direct noodzakelijk. Dit betreft een bedrag van €2,7 miljoen euro. Voor de verwerving van de ontwikkelgebieden zal het aankoopbedrag afgewaardeerd moeten worden met €11 miljoen. Dit betekent dat er uiteindelijk effectief een bedrag voor aankoop benodigd is van €13,7 mln.

Programma Fiets

Het college heeft het programma fiets vastgesteld voor de periode 2021-2025. De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het op peil brengen van het fietsnetwerk omdat de fiets hét vervoermiddel is voor in en buiten de gemeente. Binnen de meerjarenprogrammaring van zowel wegonderhoud als investeringen op gebied van infrastructuur, heeft de fiets altijd een prominente plek. Vanzelfsprekend betekent het inpassen van fietsinfrastructuur in de bestaande, soms historische omgeving ook het doen van compromissen.
Er ligt een grote opgave om de lijn van de afgelopen jaren voort te zetten en bij voorkeur zelfs een impuls te geven. De ambitie om in toekomst ‘dé slimme gemeente van Overijssel op gebied van positieve gezondheid en duurzame bereikbaarheid’ te worden vraagt om een schaalsprong in kwaliteit en investeringen. De focus ligt hierbij op de fiets in het economisch verkeer. Fietsen moet vanzelfsprekend worden naar werk, winkel en school. De kracht van het fietsbeleid ligt in de combinatie van maatregelen, op fysiek vlak én in gedrag, gebruikmakend van ontwikkelingen op gebied van intelligente verkeerssystemen en datagebruik. De fiets als hoofd-, voor- en natransport kan, al of niet in de vorm van deelmobiliteit, de logische stap worden naar een duurzaam bereikbare en gezonde Deventer samenleving. De totale ongedekte investering, bedraagt €70,65 miljoen. De grootste opgaven uit deze lijst zijn:
•   Fietspad spoorbrug IJssel
•   Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1
•   Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek
•   Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan

Derde IJsselbrug

Willen we Deventer ook in de toekomst bereikbaar houden, dan heeft de hoofdwegenstructuur van Deventer aandacht nodig. Onze ambities, waaronder woningbouw, hebben een behoorlijk effect op de mobiliteitsopgave. Daarom gaan we kijken naar de bijdrage die een derde IJsselbrug op langere termijn zou kunnen leveren. Gecombineerd met twee goed functionerende verkeersaders (Hanzetracé en N348) zal dit de binnenstad ontlasten. Daarmee ontstaat er op termijn ruimte voor infrastructurele maatregelen elders in de stad, bijvoorbeeld de afweging om de Welle af te waarderen en meer bij de binnenstad te betrekken.

Deze ambitie kan niet los gezien worden van de regionale verstedelijkingsstrategie Stedendriehoek en de ontwikkelingen binnen de gemeente Voorst. Hierin willen we gezamenlijk optrekken.

Definitieve besluitvorming hierover wordt voorzien bij de Omgevingsvisie Deventer.