Knelpunten bestaand beleid
De eerste 22 onderwerpen zijn een uitwerking van de toegelichte perspectieven in Domein Ruimte , Domein Samenleving en Domein Dienstverlening . De overige onderwerpen betreffen overige knelpunten bestaand beleid. Alle onderwerpen staan kort onder deze tabel toegelicht.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | Programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
1 | Nota Kapitaal Goederen | 3 | -525 | -1.050 | -1.575 | -2.100 |
2 | PvA verbeterslag beleidscyclus en datagedreven werken Ow | 5 | -200 | - | - | - |
3 | Klimaatadaptatie en uitvoering adviezen klimaatraad | 3 | -300 | -300 | -300 | -300 |
4 | Kosten gebiedsmanagement Keizerslanden | 6 | -140 | -40 | -40 | -40 |
5 | Kosten (apparaat-lasten) programmamanager Keizerslanden | 6 | -160 | -160 | -160 | -160 |
6 | Kosten gebiedsmanagement Centrum & Schil | 6 | -265 | -265 | PM | PM |
7 | Kosten (apparaat-lasten) programmamanager Centrum & Schil | 6 | -160 | -160 | -160 | -160 |
8 | Human capital agenda | 10 | -150 | -150 | -150 | -150 |
9 | Deventer Studentenstad | 10 | -150 | -150 | -150 | -150 |
10 | Toekomstbestendige bedrijventerreinen | 10 | - | -67 | -66 | -66 |
11 | Nieuw bedrijventerrein 45 ha | 10 | -70 | -70 | - | - |
12 | Deventer Economic Board (DEB) | 10 | -240 | - | - | - |
13 | Uitvoeringsplan fiets parkeren | 3 | -659 | -707 | -707 | -707 |
14 | Ondersteuning lokale energie-initiatieven | 12 | -150 | -150 | - | - |
15 | Subsidie Schone Lucht Akkoord | 4 | -50 | - | - | - |
16 | Voortzetting individuele inkomenstoeslag | 7 | -270 | - | - | - |
17 | Konnected | 9 | -500 | - | - | - |
18 | Asielopvang en integratie (inburgering) | 8 | - | PM | PM | PM |
19 | Tekort Jeugdhulp | 9 | -9.000 | -9.000 | -9.000 | -9.000 |
20 | Continuering meester gezelfonds | 13 | - | -300 | -300 | -300 |
21 | Raadsadviseur | 1 | -132 | -132 | -132 | -132 |
22 | Reiskostenregeling | 13 | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
23 | Sporthal Bathmen | 8 | - | -183 | -180 | -177 |
24 | Onderzoek onderbouwing vergroting sluis | 10 | -200 | - | - | - |
25 | Toezicht & handhaving terrassen (inc middelen lopen af) | 10 | -30 | - | - | - |
26 | Evenementen | 11 | PM | PM | PM | PM |
27 | Invoering kostprijsdekkende huur | 11 | PM | PM | PM | PM |
28 | Opstellen omgevingsvisie | 5 | -150 | - | - | - |
29 | Tussentijds advies MER t.b.v. Omgevingsvisie | 5 | -40 | - | - | - |
30 | Visbystraat-Zweedsestraat | 3 | -1.000 | - | - | - |
31 | Deventer een veilige Haven | 8 | PM | PM | PM | PM |
32 | Bodem | 4 | PM | - | - | - |
33 | Theatherschip De Werf | 11 | -35 | -35 | -35 | - |
34 | Deventer Schouwburg hoge energielasten | 11 | -190 | -190 | - | - |
35 | Athenaeum Bibliotheek, archeologie en Deventer Verhaal | 11 | PM | PM | PM | PM |
36 | Ateliers | 11 | PM | PM | PM | PM |
37 | Onderzoek museumfunctie - Nieuwe Markt | 11 | -30 | - | - | - |
38 | Horecaleges | 2 | PM | PM | PM | PM |
39 | Toezicht en handhaving en OV functieherwaarding | 2 | -114 | -114 | -114 | -114 |
40 | Aanbesteding en licenties applicatie verkeersregelinstallaties implementatie | 3 | PM | PM | PM | PM |
Totaal knelpunten bestaand beleid | -15.910 | -14.223 | -14.068 | -14.555 |
Toelichting
1. Nota kapitaalgoederen
Om de staat van de openbare ruimte op het gewenst niveau te krijgen en te houden is op basis van de nota kapitaalgoederen (actueel prijspeil) de komende jaren aanvullend budget nodig van €5,9 miljoen in 2026 oplopend naar €7 miljoen in 2030. We kiezen ervoor om geleidelijk naar dit niveau toe te groeien met jaarlijks €525.000. Enerzijds heeft de organisatie tijd nodig om mee te groeien met het budget. Qua uitvoering is dit realistisch. Daarnaast is dit financieel ook een eerder haalbaar scenario.
2. Plan van aanpak verbeterslag beleidscyclus en datagedreven werken.
Het gaat om een plan voor het sluitend krijgen van de beleidscyclus dus van beleidsvorming, uitwerking, uitvoering, monitoring en evaluatie in samenhang met de aandacht voor de (geo-)data-gedreven manier van werken. Voor het opstellen van een aanpak en een start te maken met de uitvoering is om te beginnen een bedrag van €200.000 incidenteel nodig. Afhankelijk van het plan kunnen aanvullende middelen nodig zijn voor de jaren 2027, 2028 en 2029.
3. Klimaatadaptatie
Voor Straten, wegen en pleinen en groen is gedurende 4 jaar €300.000 incidenteel beschikbaar gesteld t/m 2025 ten behoeve van klimaatadaptatie. Om het beleid voort te kunnen zetten dienen deze middelen ook na 2025 beschikbaar te worden gesteld.
4 en 5. Integrale gebiedsontwikkeling Keizerslanden
De integrale gebiedsontwikkeling Keizerslanden vraagt om een structurele inbedding van het gebiedsgericht werken. Hiermee gaan kosten gepaard voor een programmamanager en kosten voor gebiedsmanagement. Voor deze laatste kan o.a. gedacht worden aan: onderzoeken, communicatie, raadsopdrachten, lobby, gebiedsprogramma, raamwerk openbare ruimte en out of pocket kosten. In de begroting is hier nog niet structureel rekening mee gehouden. Los van kostenverhaal en dekking uit projecten komt dit voor Keizerslanden neer op een structurele last van €300.000.
6 en 7. Integrale gebiedsontwikkeling Centrumschil
De integrale gebiedsontwikkeling vraagt om een structurele inbedding van het gebiedsgericht werken. Hiermee gaan kosten gepaard voor een programmamanager en kosten voor gebiedsmanagement. Voor deze laatste kan o.a. gedacht worden aan: onderzoeken, communicatie, raadsopdrachten, lobby, gebiedsprogramma, raamwerk openbare ruimte en out of pocket kosten. In de begroting is hier nog niet structureel rekening mee gehouden. Los van kostenverhaal en dekking uit projecten komt dit voor Centrum & Schil neer op structurele last van €550.000.
8. Human Capital Agenda
De Human Capital Agenda maakt onderdeel uit van de routekaart versterken arbeidsmarkt, als onderdeel van de routekaarten Wonen en Voorzieningen. De incidentele middelen die hiervoor beschikbaar zijn lopen eind 2025 af. Voortzetting van dit beleid om de krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan en leven lang leren te bevorderen en daarmee ook de arbeidsmarkt in Deventer te versterken, vraagt structureel €150.000.
9. Deventer Studentenstad
Eind 2025 lopen de incidentele middelen voor de agenda verjongen/ Deventer studentenstad af. Dit maakt onderdeel uit van de routekaart verjongen als onderdeel van de routekaarten Wonen en Voorzieningen. Continueren van dit beleid om Deventer aantrekkelijk te houden en te maken voor studenten en young professionals vraagt structureel €150.000.
10. Toekomstbestendige bedrijventerreinen
Het vergroenen en klimaatadaptief inrichten van (toekomstbestendige) bedrijventerreinen (wens klimaatberaad) vraagt een investering van €1 miljoen in 2026. Dit leidt tot een structurele kapitaallast van circa €65.000 vanaf 2027.
11. Nieuw bedrijventerrein 45ha
In opdracht van het college is gestart met de zoektocht naar een nieuwe locatie voor een nieuw bedrijventerrein. Dit proces is inmiddels gestart en we zijn al tot een aantal mogelijke locaties gekomen. Het bedrag dat nu wordt gevraagd is bedoeld voor een projectleider die het onderzoek en realisatie verder gaat brengen. Dit project heeft de hoogste prioriteit op de projecten lijst die door het college 2x per jaar wordt vastgesteld.
12. Deventer Economic Board (DEB)
DEB staat voor een brede financiële uitdaging. De incidentele bijdrage vanuit de gemeente Deventer stopt in 2025. Dit betekent voor DEB een dekkingstekort van €240.000 per jaar. We stellen voor om nog voor 1 jaar middelen beschikbaar te stellen. Het DEB moet vervolgens concrete stappen zetten om de financiering van de activiteiten structureel te borgen wat cruciaal is om de slagkracht op lange termijn te behouden.
13. Uitvoeringsplan fiets parkeren.
Meer fiets parkeerplekken op straat en de exploitatie van een fietsenstalling met openstelling in de avonduren. De realisatie van de fietsenstalling is onderdeel van het gebiedsprogramma Centrum en Schil. De financiële vertaling van het uitvoeringsplan bestaat uit meerdere componenten. De uitvoering van de maatregelen (exclusief de bouw van de fietsenstalling) bedraagt structureel € 827.500, waarvan €466.000 benodigd is voor de personele bezetting tijdens de openingstijden van de fietsparkeergarage.
14. Ondersteuning lokale energie-initiatieven
Er wordt beleid uitgewerkt om ondersteuning te bieden aan lokale energie-initiatieven. Dit beleid omvat onder andere het instellen van een subsidieregeling om subsidies aan te vragen om kleinschalige initiatieven van te dekken. Voor deze regeling wordt een subsidiebudget gevraagd van €150.000 per jaar.
15. Subsidie schone lucht akkoord
Vanuit het Rijk hebben we 100.000 euro subsidie gehad, hier staat voor onze gemeente co-financiering tegenover. Voor 2025 wordt dit gedekt vanuit het programma. Voor 2026 is nog financiering van € 50.000 nodig. Hiervoor worden realtime metingen gedaan van onze luchtkwaliteit, die ervoor zorgen dat we naast alle berekeningen, ook daadwerkelijk de kwaliteit meten. Dit is van belang bijvoorbeeld bij klachten (asfaltcentrale) maar ook gezien het onderwerp gezondheid in de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan en toekomstige bouwplannen. Er kan dan op basis van de juiste gegevens besluitvorming plaatsvinden. In het licht van de aanscherping van de landelijke normen, kunnen wij dan aantonen dat de kwaliteit bijvoorbeeld voldoende is.
16. Voortzetting individuele inkomenstoeslag (IIT)
Onze minimaregelingen worden al vele jaren uitgevoerd en vereisen onderhoud om effectief in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en onderzoekinzichten. Een belangrijk aandachtspunt is dat het gelijk trekken van regelingen de uitvoering vergemakkelijkt. We blijven echter afhankelijk van het rijksbeleid. Vanuit dit onderhoud zijn aanvullende middelen nodig voor de voortzetting van de individuele inkomenstoeslag (IIT), €270.000.
17. KonnecteD
Om te kunnen starten met het plan toekomst KonnecteD is de zekerheid van budget nodig.. Omdat het in deze fase nog niet duidelijk is of er voor alle ontwikkelopgaven binnen KonnecteD voldoende budget beschikbaar is (lopende begroting, impulsbudget) stellen we voor €500.000 te reserveren voor frictiekosten en investeringskosten.
18. Asielopvang en integratie (inburgering)
We streven ernaar om nieuwkomers zo snel mogelijk te laten integreren en zich thuis te laten voelen. Dit omvat het verwelkomen van inburgeraars, het starten van activiteiten voor maatschappelijke deelname, en het leren van de Nederlandse taal. Door te investeren in een vroege start van inburgering, wordt financiële zelfredzaamheid bevorderd en worden kosten op de lange termijn bespaard.
We richten ons op een vroege start van inburgering, met programma's zoals Brede Startklas.
Er is momenteel een achterstand in huisvesting en tevens is landelijk een bezuiniging van 10% op specifieke uitkeringen aangekondigd (vanaf 2026/2027). Met de huidige kennis wordt de bezuiniging doorgevoerd in 2028. In onderstaande berekening is nog geen rekening gehouden met deze bezuiniging. Voor de uitvoering van het beleidskader Inburgering zijn voor 2 jaar middelen toegekend (2025/2026). Voor 2027 volgt een nieuw voorstel inclusief benodigde financiële middelen.
Zonder extra budget zal de uitvoering versoberen en zullen doelen zoals het leren van de taal, het zich thuis voelen en deelnemen aan de samenleving moeilijker te bereiken zijn.
19. Tekort jeugdhulp
De tekorten in de jeugdzorg blijven oplopen en drukken sterk op ons begrotingsresultaat. We
onderzoeken of en waar we invloed kunnen uitoefenen op de kosten. Dit begint met een sterke lokale toegang, waardoor meer aandacht is voor de derde verwijzers en de inzet van zorg. Daarnaast komt het Rijk met extra middelen uit de Voorjaarsnota, maar ook met extra kortingen. Vooralsnog zijn deze vooruitzichten uitermate onzeker en gaan we uit van een meerjarig effect van structureel €9 miljoen.
20. Continuering meester Gezelfonds
We hebben de komende 5 jaar een pensioengolf van meer dan 100 medewerkers. Voor tientallen functies zal gelden dat het borgen van kennis, kunde en ervaring in de organisatie essentieel zal zijn voor de continuïteit. Vanuit ons strategisch personeelsmanagement sturen we voor deze plekken op een ruime inwerktijd voor de nieuwe medewerkers. (Meester gezelfonds)
21. Raadsadviseur
In 2023 is voor twee jaar budget beschikbaar gesteld voor een tijdelijke financiering van een junior raadsadviseur. In november 2025 lopen de tijdelijke middelen af. Inmiddels blijkt dat de capaciteit van de junior raadsadviseur toegevoegde waarde heeft en ook moeilijk meer kan worden gemist. Voorstel van de werkgeverscommissie is vanaf 2026 structureel een extra raadsadviseur schaal 12 in de formatie op te nemen.
22. Reiskostenregeling
In het najaar 2025 starten de onderhandelingen met de vakbonden en de ondernemingsraad over een nieuwe reiskostenregeling, in aansluiting op de cao. De concept cao 2025 – 2027 stelt namelijk dat de werkgever met ingang van 1 januari 2026 lokaal een structurele regeling moet vaststellen voor een vergoeding van reiskosten woon-werkverkeer (artikel 3.22 lid 1 cao). De oriënterende gesprekken met de vakbonden en ondernemingsraad laten zien dat wanneer we een aantrekkelijke reiskostenregeling treffen, deze waarschijnlijk ook een vergoeding per kilometer bevat voor lopen en fietsen. Waarbij de landelijke trend in reiskostenvergoeding is dat de maximale onbelaste kilometervergoeding voor 2025 is vastgesteld op € 0,23 per kilometer. Wat we nodig hebben om een ruimere, aantrekkelijke reiskostenregeling te kunnen gaan vormgeven, zal een structureel budget van ongeveer 1 miljoen euro per jaar vragen.
23. Sporthal Bathmen
Er zijn meerdere locaties onderzocht en de gekozen locatie voldoet het beste aan een optimale integratie van binnen- en buitensport op een centrale plek van het sportpark. Voor terreininrichting zijn beperkt middelen opgenomen in de investeringsraming, omdat de locatie bij de start nog niet bekend was. In september 2025 zal de raad worden voorgesteld om van verkenningsfase over de te gaan naar realisatiefase. De definitieve ramingen vanuit het Technisch Ontwerp (TO) zullen dan ook bekend zijn. Hierin zullen een aantal posten naar voren komen waarvoor nog extra krediet moet worden beschikbaar gesteld zoals meerkosten netcongestie, maatregelen ten behoeve van hogedruk gasleiding en de buitenruimte. In totaal gaat het om een aanvullend krediet van €2.730.000.
24. Onderzoek vergroting Sluis
Een onderzoek naar de vergroting van de sluis ten behoeve van een economische vitale binnenhaven vraagt eenmalig €200.000. Op basis van de "Toekomstverkenning Prins Bernhardsluis" zijn vervolgstappen noodzakelijk om duurzaam vervoer en vitaliteit haven te waarborgen. Ter voorbereiding van een definitieve keuze over mogelijke vervanging van de sluis en een dekking van de financiële middelen, is verder onderzoek, een juiste samenwerkingsvorm en een goede onderbouwing nodig, om (Europese) investeringen te verantwoorden. Vorig jaar heeft de Raad hiervoor €100.000 vrijgemaakt, maar er werd €350.000 gevraagd. We zijn ook nog in gesprek met de provincie voor cofinanciering, maar tot nog toe lijkt daar weinig perspectief op. Als we geen goede voorbereiding treffen dan lopen we het risico dat er geen verantwoorde financiële besluitvorming mogelijk is over al dan niet vervanging van de sluis en een gebrek aan gedegen onderbouwing voor Europese subsidie aanvragen (CEF).
Wat moeten we hiervoor doen:
- Uitvoeren van Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse ter voorbereiding op aanvullende (Europese) financiering en onderbouwing van de noodzaak tot investeringen.
- Uitvoeren van ruimtelijke studie die inzicht geeft in verdere kaders voor ontwerp en ruimtebeslag.
- Verder onderzoek naar financieringsmogelijkheden die aansluiten op lopende onderzoek “Position Paper & Roadmap Binnenvaart” Regio Stedendriehoek.
25. Toezicht & handhaving terrassen
De incidentele middelen voor toezicht & handhaving om verrommeling terrassen tegen te gaan komen eind 2025 te vervallen. Om dit beleid te kunnen continueren is structureel €30.000 nodig.
26. Evenementenbeleid
Het actualiseren van het evenementenbeleid en een bijbehorend uitvoeringsprogramma vraagt om extra capaciteit. De kosten voor deze werkzaamheden worden verder in kaart gebracht en zijn daarom vooralsnog p.m. geraamd.
27. Invoering kostprijs dekkende huur
Met de kadernota Vastgoed is besloten om kostprijs dekkende huur in rekening te brengen voor al het gemeentelijke vastgoed. Dit heeft impact op culturele instellingen voor wie de huur zal stijgen ten opzichte van de huidige, lagere, huren. Als gevolg van hogere huurprijzen zal er op bepaalde plaatsen een knelpunt in de begroting van deze instellingen ontstaan en zal het verzoek komen tot hogere subsidie. De invoering van de kostprijs dekkende huur verloopt geleidelijk en wordt waar mogelijk op een natuurlijk moment toegepast.
28. Opstellen omgevingsvisie
Het omgevingsvisie traject is arbeidsintensief en vraagt een zorgvuldig proces met hoge kwaliteit. We worden ondersteund door externe bureaus, maar er zit ook tijdsdruk op het proces. Grote betrokkenheid vergroot ook het draagvlak intern. Op dit moment is de raming dat er in 2026 een tekort ontstaat op de incidentele middelen die beschikbaar zijn
29. Tussentijds advies MER t.b.v. omgevingsvisie
Verplichte toets van de cie mer. Deze kost € 40.000 in 2026 en deze middelen zijn niet begroot.
30. Visbystraat-Zweedsestraat, bedrijventerrein Kloosterlanden
Al enige jaren trekken de Deventer Economic Board, Programma economie en Programma leefomgeving samen op om op dit bedrijventerrein de krachten te bundelen. De keuze voor Kloosterlanden-Oost als zogenaamde ‘kansenzone’ voor herinrichting als project binnen Toekomstbestendige Bedrijventerreinen is mede gebaseerd op de beschikbare middelen vanuit het MJOP. Een revitalisering van het gebied is essentieel voor het vestigingsklimaat op Kloosterlanden en het creëren van ruimte voor nieuwe en bestaande bedrijven. De bundeling van budget en aanpak kan een belangrijke impuls zijn voor revitalisering en is een stimulans voor private investeringen vanuit het bedrijfsleven. Vanuit de buurtagenda Leefomgeving en de Deventer Economic Board (DEB) zijn drie bijeenkomsten gehouden met ondernemers in Kloosterlanden. Daarnaast heeft DEB individuele gesprekken gevoerd met grote bedrijven over de aanstaande werkzaamheden.
Er is op korte termijn groot onderhoud aan de verharding voorzien (nieuwe deklaag). Daarnaast moet vanuit klimaatadaptatie in het gebied de nodige maatregelen genomen worden. Er is onderzocht of deze maatregelen gecombineerd kunnen worden met maatregelen om het hele gebied qua inrichtingskwaliteit en qua verkeersveiligheid naar een hoger plan te tillen. Dit ook om de economische potentie van het bedrijventerrein Kloosterlanden te vergroten. In hoofdlijnen bestaan de aanvullende maatregelen uit het opheffen van het fietspad langs de Noordzijde in combinatie met een dubbelzijdig bereden fietspad aan de zuidzijde en uit het splitsen van de rijbaan tussen de Visbystraat tot net voorbij de Westfalenstraat. De minimale variant bestaat uit het verleggen van het fietspad. De middelen die hiervoor worden gevraagd bedragen €1 miljoen. De ambitievariant bestaat uit het verleggen van het fietspad en het splitsen van de rijbaan. De middelen die hiermee gemoeid zijn bedragen €5 miljoen. Het uitvoeren van de minimale variant staat de ambitievariant niet in de weg. Het kan gefaseerd uitgevoerd worden.
Het uitblijven van de aanvullende investering vanuit de gemeente draagt het risico met zich mee dat de benodigde investeringen vanuit het bedrijfsleven niet worden gedaan. Hiermee valt de bodem onder de noodzakelijke revitalisering van het bedrijventerrein weg.
31. Deventer een veilige haven
Op 19 maart 2025 is de uitgangspuntennotitie ‘Deventer, een veilige haven’ vastgesteld. Het college heeft daarin aangegeven een multifunctionele opvanglocatie te willen realiseren voor zowel vluchtelingen als overloop locatie Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MOBW). De kostenraming volgt in het najaar 2025. Hierbij houden we ook rekening met de sobere opvang aan mensen die geen verblijfsvergunning hebben. Dit is de zogeheten Bed, Bad, Broodvoorziening. Het kabinet besloot deze regeling niet langer te bekostigen. Voortzetting van deze regeling vraagt 200.000 jaarlijks vanaf 2027.
32. Bodem
Dit is een boekhoudkundige/ financiële verrekening. Bij de overdracht van formatie naar de Omgevingsdienst IJsselland, de start dus van de nieuwe dienst is ervan uitgegaan dat de kosten zouden worden gedekt door rijksmiddelen. Deze dekking vanuit het Rijk is de laatste jaren steeds minder geworden. Hierdoor is een tekort ontstaan, omdat ervan uitgegaan is dat tot in lengte van dagen de kosten door het Rijk zouden worden gefinancierd. Jaarlijks wordt nu het programma Milieu & duurzaamheid belast voor dit tekort. De afgelopen 4 jaar is dat ten laste gegaan van de reserve Bodem, terwijl deze reserve nodig is voor toekomstige bodemtaken (monitoring, onderzoek of sanering).
33. Theaterschip de Werf
Sinds 2021 voert het Theaterschip De Werf uit, een talentontwikkelingsprogramma dat wordt ondersteund door de Regeling Versterking Maakklimaat Kunst en Cultuur Overijssel. Dit programma vereist een gemeentelijke matchingscomponent. Vanaf 2025 zal De Werf opnieuw aanvragen indienen bij de provincies Overijssel en Gelderland. De provincie Overijssel heeft ambtelijk aangegeven dat deze aanvraag gehonoreerd zal worden met €160.000 per jaar, terwijl de provincie Gelderland waarschijnlijk €50.000 per jaar zal bijdragen. Voorwaarde van deze provinciale subsidies is matching op gemeentelijk niveau, anders vervalt de provinciale bijdrage. Namens de gemeente Deventer matchen we deze bedragen met €35.000 tot en met 2028.
34. Deventer Schouwburg, hoge energielasten
Als gevolg van hogere energielasten en servicekosten voor Deventer Schouwburg is een knelpunt in de begroting van de Deventer Schouwburg ontstaan. Deze situatie blijft bestaan tot een oplossing is gevonden voor de huisvesting via het project Podiumkunsten Onder 1 Dak. Verzocht wordt om de hogere lasten te dekken tot afronding van het project. De kosten bedragen €190.000 per jaar.
35. Onderzoek verhuizing Athenaeumbibliotheek, Deventer Verhaal en Archeologie Deventer naar nieuw Collectie Centrum Overijssel.
Via een haalbaarheidsonderzoek wordt momenteel onderzocht wat de consequenties zijn wanneer de Athenaeumbibliotheek, Deventer Verhaal en Archeologie Deventer verhuizen naar het nieuwe Collectie Centrum van Collectie Overijssel. Er zal sprake zijn van incidentele kosten om de verhuizing mogelijk te maken en daarnaast een structurele stijging van de huurlasten. De hogere huurlasten worden gecompenseerd middels een hogere subsidie. Bij afronding van het haalbaarheidsonderzoek zal duidelijk zijn om welke bedragen het gaat. Naar verwachting zal het nieuwe collectie centrum in 2028 worden opgeleverd.
36. Ateliers
In december 2023 heeft de raad de motie Ruimte voor makers aangenomen. Het onderzoek dat wordt uitgevoerd maakt inzichtelijk welke ruimtevraag ten behoeve van kunstenaars en kunstinitiatieven actueel is en op welke wijze meer ruimte beschikbaar kan komen voor deze doelgroep. Om deze ambitie te realiseren (bestaand beleid) is investering noodzakelijk. De met deze ambitie gemoeide kosten worden inzichtelijk gemaakt en voorgelegd in separaat bestuurlijk besluitvormingsproces.
37. Onderzoek museumfunctie - Nieuwe Markt
Tijdens de begrotingsbehandeling op 6 november 2024 is de motie 11.1 Museumfunctie Nieuwe Markt aangenomen. Om de consequenties van het (al dan niet) vasthouden aan een museumfunctie op de Nieuwe Markt in beeld te brengen is nader onderzoek nodig. De kosten van dit onderzoek worden geraamd op €30.000.
38. Horecaleges
De afgelopen jaren zijn de inkomsten (baten) van horeca-leges structureel te hoog ingeschat, waardoor de begroting op dit punt niet reëel is. Er is een nieuwe prognose gemaakt, waardoor een heroverweging van de baten van horeca-leges noodzakelijk is.
39. Functieherwaardering toezicht en handhaving
In 2025 is een functieherwaarderingstraject uitgevoerd voor functies binnen de teams ondernemen en vergunningen en toezicht & handhaving. Deze herwaardering is uitgevoerd, omdat de inschaling niet meer passend was bij de werkzaamheden. Deze werkzaamheden zijn bij beide teams complexer geworden, waardoor ook de inschaling passend gemaakt moest worden. De functieherwaardering kost €114.000 per jaar.
40. Aanbesteding en licenties applicatie verkeersregelinstallaties
Het huidige contract met de leverancier van de meeste ITS (Intelligent Traffic Systems) applicaties in Deventer is eindig en kan niet verlengd worden. Het is daarom noodzakelijk om deze opnieuw aan te besteden. Intelligente Verkeers Regel Installaties (IVRI's) geven de gemeente bijvoorbeeld de mogelijkheid om nood- en hulpdiensten of het openbaar vervoer specifieke prioriteit op een door een iVRI geregeld kruispunt te geven. Op basis van de huidige markt is de verwachting dat de structurele lasten voor de ITS applicaties aanzienlijk hoger zijn dan het huidig beschikbaar budget. Afhankelijk van de hoogte van de inschrijving stijgen de jaarlijkse kosten met maximaal €200.000. Daarnaast zijn er eenmalige implementatiekosten.