Deze pagina is gebouwd op 06/04/2025 09:32:14 met de export van 06/04/2025 09:30:26

Begrotingsoptimalisaties

We hebben onderzocht waar we meer uit onze begroting kunnen halen. Dit kunnen besparingen zijn, maar ook voordelen of een betere toerekening van kosten. Ook zijn er wat financieel technische voorstellen, waarbij we eenmalige kosten dekken met eenmalige middelen, zodat we structureel iets meer ruimte hebben om beter invulling te geven aan onze opgaven.

bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel)

Omschrijving

Programma

2026

2027

2028

2029

1

Klantgerichtheid en frontline sturing

1

60

60

60

-

2

Veiligheidregio bijdrage FLO

2

650

650

650

650

3

Optimalisaties Kostenverhaal

5

100

150

200

200

4

Optimalisatie inzet van middelen

5

170

170

170

170

5

Optimalisatie kosten toewijzing leges

5

150

300

300

300

6

WMO Maatwerkvoorzieningen

8

400

1.000

1.000

1.000

7

Jeugd: Aandacht voor derde verwijzers

9

617

1.233

1.850

1.850

8

Jeugd: inzet van zorg

9

417

833

1.250

1.250

9

Incidentele uitgaven dekken vanuit reserve ipv structurele middelen

13

2.483

1.000

1.000

1.033

10

Dekking CDOKE middelen ipv algemene middelen

4

413

363

-

-

Totaal begrotingsoptimalisaties

5.460

5.759

6.480

6.453

Toelichting

1. Voordeel in legesinkomsten reisdocumenten als gevolg van paspoortenpiek

Verwachte inkomsten zijn tijdelijk hoger dan de kosten die we hiervoor moeten maken.

2. Veiligheidsregio bijdrage Functioneel Leeftijdsontslag (FLO)

In de huidige situatie wordt de FLO jaarlijks afgerekend met de Veiligheidsregio op basis van een structureel beschikbaar budget. Voorgesteld wordt om voor de toekomstige afrekeningen FLO een voorziening in te stellen en deze incidenteel te vullen obv een doorrekening FLO t/m einde looptijd. De afrekening FLO kan dan vanuit de voorziening plaatsvinden waardoor het structureel beschikbare budget van €650.000 vrij kan vallen.

3. Optimalisaties Kostenverhaal

Veel aanloopkosten en coördinatie kosten bij gebiedsontwikkeling komen voor rekening van de gemeente en worden niet verhaald bij initiatiefnemers. Minder kosten voor gemeentelijke rekening meer in rekening brengen bij initiatiefnemers.

4. Optimalisatie inzet van middelen

Optimalisatie inzet van middelen van 10% (landelijk, verkeer volkshuisvestiging). Slimmer werken. Minder eigen gemeentelijke voorkeuren. Terug naar wat wettelijk vereist is. Minder beleid betekent minder ambtelijke capaciteit en minder toezicht.

5. Optimalisatie kosten toewijzing leges

Mogelijk zijn meer gemeentelijke kosten toe te wijzen aan de leges. Verschuiving van dekking gemeente naar dekking uit legesinkomsten.

6. WMO Maatwerkvoorzieningen

Er is nader onderzoek gedaan naar de kostenontwikkelingen in de WMO. We zien daarbij dat het WMO voorspelmodel voor Deventer financiële ruimte biedt. Die ruimte is hard nodig om extra te investeren in preventie en algemene voorzieningen, zoals Stap in de wijk, Bij de Halte of Huis van de wijk of het echtscheidingsloket.  Dit voorkomt tekorten op de lange termijn. Daarnaast zijn er mogelijkheden tot financiële optimalisaties in de uitvoering van de WMO.
Mogelijke richtingen zijn: Stoppen met PlusOV en hiervoor lokaal maatwerk bieden, het onderbrengen van de was verzorging als algemene voorziening en de uitbreiding van de stedelijke mobiliteitspools (deelgebruik i.p.v. individuele verstrekking). Vanaf 2027 leidt dit tot een besparing van circa €1.000.000 structureel.

7 en 8 Jeugd. Sterke lokale toegang en meer aandacht voor derde verwijzers en inzet van zorg

De tekorten in de jeugdzorg blijven oplopen en drukken sterk op ons begrotingsresultaat. We
onderzoeken of en waar we invloed kunnen uitoefenen op de kosten. Dit begint met een sterke lokale toegang, waardoor meer aandacht is voor de derde verwijzers en de inzet van zorg.  Daarnaast komt het Rijk met extra middelen uit de voorjaarsnota, maar ook met extra kortingen. Vooralsnog zijn deze vooruitzichten uitermate onzeker en gaan we uit van een meerjarig effect van structureel €9 miljoen.

9. Incidentele middelen dekken vanuit een reserve in plaats van structureel budget

Door te onderzoeken welke middelen ten laste komen van structureel budget en deze ten laste te brengen van een reserve kunnen we meerjarig ruimte creëren in ons financieel kader. Dit vergt daarbij ook een zorgvuldige afweging om ons weerstandsvermogen en solvabiliteit in balans te houden.