Deze pagina is gebouwd op 06/04/2025 09:32:14 met de export van 06/04/2025 09:30:26

Nieuw beleid

De eerste 10 onderwerpen zijn een uitwerking van de toegelichte perspectieven in Domein Ruimte , Domein Samenleving en Domein Dienstverlening De overige onderwerpen betreffen overige onderwerpen nieuw beleid. Alle onderwerpen staan kort onder deze tabel toegelicht.

bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel)

Omschrijving

Programma

2026

2027

2028

2029

1

Buurtaanpak verzwaren van het stroomnet LS/MS

12

-560

-560

-560

-560

2

Impuls voorbereiding 3de hoogspanningsstation

12

-140

-140

-

-

3

Teugseweg

6

-

-147

-145

-145

4

Model school Plus Kindcentrum Lettele

9

-

-31

-31

-31

5

Deelname citydeal toekomstgerichte gebiedsontwikkeling

5

PM

PM

PM

PM

6

Extra impuls aanjagen initatieven klimaatadaptatie en groen

3

-100

-100

-100

-100

7

Uitbreiding capaciteit handhavingsjurist

2

-115

-115

-115

-115

8

Programma weerbaarheid en veerkracht

2

-125

-125

-

-

9

Uitvoering afhankelijkheidsrelaties en grensoverschrijdend gedrag

9

-98

-98

-

-

10

Procesregisseur multiproblematiek zorg en veiligheidscasussen

2

-100

-100

-100

-100

11

Pilots met AI

13

-50

-50

-

-

12

Fietspad Oostermaatsdijk

3

-

-67

-66

-66

Totaal nieuw beleid

-1.288

-1.533

-1.117

-1.117

Toelichting

1 en 2. Buurtaanpak verzwaren van het stroomnet LS/MS en impuls voorbereiding 3e Hoogspanningsstation

We werken samen met Enexis, TenneT en Liander om het elektriciteitsnet te versterken. Hiervoor is een programmateam werkzaam, waarvoor vanaf 2026 nog deels dekking nodig is. Het gaat om aanvullend ca € 240.000 per jaar (inclusief communicatie). Het programmateam stuurt op 3 programmalijnen, te weten verzwaren, verslimmen en inzicht/prioriteren.

Programmalijn verzwaren gaat over het verzwaren van zowel het laagspannings-, middenspannings- als het hoogspannings netwerk. Alle drie de netwerken moeten verzwaard worden om een robuuste energievoorziening te hebben. De formele verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de netbeheerders. Als gemeente kunnen we dit proces wel versnellen door actief te faciliteren en mee te helpen ruimte te zoeken. Dit vraagt wel ambtelijke begeleiding en externe kosten op met name het LS/MS netwerk buurt/wijkaanpak (€ 320.000 per jaar) en het 3e hoogspanningsstation (€ 140.000 per jaar gedurende de komende 2 jaar).

Programmalijn verslimmen gaat over het slimmer omgaan met energieverbruik. Daarbij zetten we vol in op de versnelling van slimme energiehubs, zowel op bedrijventerreinen zoals Bergweide als in woonwijken. Ook moedigen we projectontwikkelaars actief aan om bij nieuwbouwplannen rekening te houden met het elektriciteitsnet – dit noemen we ‘netbewust bouwen’. We zien kansen om lokale energieopwekking en -opslag slim te koppelen aan nieuwe gebiedsontwikkelingen. Warmtenetten zijn een noodzakelijk alternatief voor elektriciteit bij het verwarmen van oudere woningen. Ook is dit hybride systeem van elektriciteit en warmtenetten robuuster. De inzet op deze programmalijn wordt gedekt uit de beschikbare CDOKE middelen.

Programmalijn inzicht en prioriteren gaat om het inzichtelijk maken van onderliggende data om snel keuzes te maken. De inzet hierop wordt gedekt vanuit de bestaande begrotingsprogramma’s.

3. Teugseweg

Voor de verdere gebiedsontwikkeling willen we een verbindingsweg aanleggen bij de Teugseweg. Deze weg draagt bij aan de verdere ontwikkelingen van het gebied “De Poort van Deventer”. De aanleg van deze weg vraagt om een investering van € 2,2 miljoen.

4. Model school Plus Kindcentrum Lettele

In dit model wordt rekening gehouden met een veiligere verkeersinrichting én integratie van plannen van partijen op het terrein van de Spil. De extra investering voor plankosten en inrichting van de openbare ruimte voor Model school Plus bedraagt €470.000. Dit leidt tot structurele kapitaallasten vanaf 2027 van €31.000.

5. Deelname City Deal circulaire dienstverlening

De gemeente werkt mee aan innovatie, zoals via de City Deal toekomstgerichte gebiedsontwikkeling.

6. Extra impuls aanjagen initiatieven klimaatadaptatie en groen

Om uitvoering te geven aan advies 1.4 van de klimaatraad voor het realiseren van meer groen in de wijk, de ondersteuning/ het aanjagen van burgerinitiatieven en intensiever overleg met het Groenbedrijf is voor 4 jaar €100.000 extra nodig. Zie toelichting hoofdstuk 7.6 Klimaatraad. Advies 1.4.

7. Uitbreiding capaciteit handhavingsjurist

We krijgen steeds meer verantwoordelijkheden op het gebied van openbare orde en veiligheid. Zo neemt de gemeente de controles van coffeeshops en sekswerkbedrijven over van de politie, en hebben boa's sinds kort ook de mogelijkheid om te handhaven op kleine verkeersovertredingen. Het openbaar ministerie heeft een nieuw selectiviteitskader vastgesteld om de beperkte capaciteit in de strafrechtketen effectief in te zetten, hierdoor wordt vaker voor een bestuurlijk traject gekozen dan voor een strafrechtelijk traject.
Mede hierdoor is een toename te zien in bestuursrechtelijke interventies (drugsfeiten en strafbare gedragingen openbare orde en veiligheid), maar de zaken zijn ook complexer geworden. Dit leidt, bij het oppakken van alle door de politie voor bestuurlijke handhaving aangedragen zaken, tot een tekort aan handhavingsjuristen. De inzet van extra middelen hiervoor hebben een direct positief effect op de openbare orde en veiligheid en de leefomgeving van omwonenden. Inmiddels is de vraag voor extra middelen actueel en vraagt dit structureel €115.00 (1 Fte handhaving jurist).

8. Programma weerbaarheid en veerkracht

De verslechterende internationale veiligheidssituatie en toenemende kans op natuurrampen en verstoringen van de (digitale) infrastructuur vereisen een gezamenlijke aanpak van de hele samenleving. De gemeente Deventer wil inwoners, organisaties en zichzelf weerbaarder maken tegen deze dreigingen. Recente crises hebben aangetoond dat inwoners en organisaties graag helpen, maar de samenwerking met de overheid kan beter. Het vergroten van de maatschappelijke weerbaarheid is een meerjarige opgave, een die bij het opstellen van de strategische veiligheidsagenda nog niet was voorzien. Dit vraagt om extra capaciteit en middelen, waarvoor €125.000 per jaar wordt gevraagd voor 2026 en 2027.

9. Uitvoering afhankelijkheidsrelaties en grensoverschrijdend gedrag

De gemeenteraad heeft een plan (raadsvoorstel 2024-438 ) goedgekeurd om geweld in afhankelijkheidsrelaties en seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en te bestrijden. Voor de uitvoering en communicatie van dit plan is in de begroting van 2025 eenmalig €98.000 toegewezen. Omdat de raad het plan structureel wil uitvoeren, wordt voorgesteld om jaarlijks €98.000 beschikbaar te stellen voor beleidscapaciteit, uitvoering en communicatie.

10. Procesregisseur multiproblematiek zorg en veiligheidscasussen

De gemeente Deventer werkt met een escalatiemodel voor huishoudens met problemen op gebied van zorg en veiligheid. Dit model, de AVE-methode (Aanpak ter Voorkoming van Escalatie), richt zich op het voorkomen en aanpakken van dreigende en escalerende situaties. Het model kent 4 fasen oplopend in zwaarte: AVE-1 is de groep inwoners zonder problemen (80%), AVE-2 met enkel- of meervoudige problematiek (15%), oplopend tot AVE-3 en AVE-4. Onder deze laatste 2 groepen valt 5% van de inwoners met complexe problemen op meerdere levensgebieden die bij AVE-4 leiden tot acuut dreigend gevaar op niveau crisisbeheersing. Bij AVE-2 tot en met AV-4 speelt een procesregisseur een centrale rol in het coördineren en bewaken van de voortgang van casussen. Deze regisseur signaleert, draagt zorg voor op- en afschaling en stuurt op effectiviteit van hulp. Op dit moment is er één procesregisseur. Deze inzet is te weinig voor de huidige hoeveelheid casussen en het gegeven dat er geen vervanging is, maakt de positie uiterst kwetsbaar. Er is daarom uitbreiding met één procesregisseur zorg en veiligheid nodig. Zonder uitbreiding is de kans op een verdere toename van AVE-4 casuïstiek reëel.

11. Pilots met AI

Met betrekking tot de AI-ontwikkelingen volgen we een twee sporen beleid. Enerzijds willen we beleid formuleren dat richting geeft aan de keuzes die we maken. In die lijn past het actualiseren van de I-visie. Daarnaast willen we experimenteren en leren door te onderzoeken hoe AI op een verantwoorde, efficiënte en toekomstgerichte manier ingezet kan worden om maatschappelijke waarde te creëren en om slimmer te werken. Dat willen we doen aan de hand van kleinschalige pilots waarbij we niet alleen oog hebben voor de techniek, maar ook voor ethiek, transparantie, privacy en wetgeving. Met de pilot Copilot van Microsoft hebben we ervaren dat deze toepassing veel tijd kan besparen. We willen ook andere pilots starten die gericht zijn om te onderzoeken of we op meer plekken tijd- en/of kosten kunnen besparen en/of de dienstverlening naar onze inwoners kunnen verbeteren. Met betrekking tot de AI ontwikkelingen volgen we een twee sporen beleid. Enerzijds willen we beleid formuleren dat richting geeft aan de keuzes die we maken. In die lijn past het actualiseren van de I-visie. Daarnaast willen we experimenteren en leren door te onderzoeken hoe AI op een verantwoorde, efficiënte en toekomstgerichte manier ingezet kan worden om maatschappelijke waarde te creëren en om slimmer te werken. Dat willen we doen aan de hand van kleinschalige pilots waarbij we niet alleen oog hebben voor de techniek, maar ook voor ethiek, transparantie, privacy en wetgeving. Met de pilot Copilot van Microsoft hebben we ervaren dat deze toepassing veel tijd kan besparen. We willen ook andere pilots starten die gericht zijn om te onderzoeken of we op meer plekken tijd- en/of kosten kunnen besparen en/of de dienstverlening naar onze inwoners kunnen verbeteren.

12. Fietspad Oostermaatsdijk

Om uitvoering te geven aan de motie 3.6 Fietspad Oostermaatsdijk die de Raad op 12 juli 2023 heeft aangenomen is reeds €1,4 miljoen gereserveerd. Uit het haalbaarheidsonderzoek komt naar voeren dat een totale investering van €2,4 miljoen noodzakelijk is om het fietspad te kunnen realiseren. Dit vraagt dus een aanvulling op het krediet van 1 miljoen. Dit leidt tot een structurele kapitaallast van circa €65.000.